aktywność w górach

Na czym polega zdrowy styl życia?

Hasło to zalewa nas ostatnimi czasami zewsząd,  krzyczy do Nas z bilbordów, kolorowych reklam z gazet, czy wyświetla się na portalach internetowych.  Jesteśmy zalewani zdjęciami szczupłych modelek, sloganów jak „Schudniesz 10 kilogramów w tydzień!” jak i suplementów diety opatrzonymi hasłami „Twój sposób na zdrowy styl życia!”. Często jednak hasło to  jest przez ludzi źle kojarzone-  z wyrzeczeniami, z wylewaniem siódmych potów na siłowni, drogimi i kłopotliwymi dietami.  Okazuje się, że nie jest to prawdą.

Czym jest zdrowy styl życia?

Zdrowy styl życia to wcale nie dwutygodniowa dieta cud, siłownia raz czy dwa w tygodniu, to jest WSZYSTKO co składa się na nasze życie.

Zdrowa dieta

Dieta. Słowo znienawidzone przez setki, a może nawet i tysiące kobiet, jak i mężczyzn, kojarzy Nam się przede wszystkim z wyrzeczeniami, tego mi nie wolno, tego też nie, a od posłodzonej herbaty przybędzie mi kilka centymetrów w biodrach. Nie jest to prawda! W zdrowym stylu życia nie chodzi wcale o byciu na wiecznej diecie, która albo guzik nam daje, albo powoduję utratę kilogramów, które ekspresowo wracają do Nas z podwójną siła. W zdrowym stylu życia „dietą” jest jedzenie zdrowo, często i z umiarem. Warto do Naszego codziennego żywienia wprowadzić owoce i warzywa- według najnowszych danych Instytutu Żywienia powinny one stanowić co najmniej połowę tego, co jemy. Należy też pić duże ilości wody (około 1.5 litra dziennie) oraz spożywać posiłki w regularnych odstępach 4-5 razy dziennie. Wiadomo, że nie należy słodzić herbaty czy kawy po 10 łyżeczek, ale jedna nikomu nie zaszkodzi. Również mięso, produkty zbożowe warto spożywać- byle z głową! Stosowanie się do tych kilku podstawowych zasad, sprawi, że po pierwsze nasze samopoczucie poszybuje szybko w górę, będziemy zdrowsi, a zbędne kilogramy już nie będą problemem.
Zawsze można również zastosować się do porad dietetycznych, wybrać się do pobliskiego dietetyka, który uświadomi nas o podstawowych zasadach żywienia i psychologicznego podejścia do diety.

Aktywność fizyczna

Ruch, ruch i jeszcze raz ruch! Pewnie w głowach wielu z Nas pojawi się teraz wymówka- do pracy mam za daleko idąc na piechotę, karnet na siłownie kosztuje za dużo, zresztą i tak nie mam na to czasu. Może warto windę zastąpić schodami,  wyjść popołudniu z dzieckiem na rower czy na spacer z psem? Poćwiczyć te kilkanaście minut dziennie przed komputerem w zaciszu swojego domu? Czy też czasem przesiąść się z samochodu na rower? Takie drobne zmiany w naszych codziennych nawykach wprowadzą trochę ruchu do naszego życia, co na pewno pozytywnie odbije się na naszym zdrowiu.

Badania profilaktyczne

Kolejną ważnym elementem zdrowego stylu życia jest wykonywanie badań profilaktycznych.  W dobie wszechobecnych chorób genetycznych nie możemy zapominać by regularnie się badać-wykonywać morfologię, badania moczu, kobiety dodatkowo powinny regularnie zgłaszać się do lekarza ginekologa na cytologię i badać piersi.

Ograniczenie używek

Ważne jest również zrezygnowanie z używek– nadmiernego spożywania kawy- która w dużych ilościach powoduje problemy z krążeniem, ale i podawana z mlekiem zakwasza Nas organizm,  papierosów, czy narkotyków i dopalaczy. Nie trujmy siebie sami!

Podsumowując to wszystko razem wzięte składa się na ZDROWY STYL ŻYCIA. Stosując się do tych kilku, w gruncie rzeczy prostych zasad Nasze życie zmieni się na lepsze, będziemy zdrowsi, świadomi swojego organizmu, a co za tym idzie szczęśliwsi.

 

Ewelina Karczmarska